محل لوگو

برچسب ها

آئين‌نامه,حفاظتي,تاسيسات,الكتريكي,در,كارگاهها,1,آئين‌نامه حفاظتي تاسيسات الكتريكي در كارگاهها 1,دانلود آئين‌نامه حفاظتي تاسيسات الكتريكي در كارگاهها 1 ppt,دانلود آئين‌نامه حفاظتي تاسيسات الكتريكي در كارگاهها 1 ppt,دانلود آئين‌نامه حفاظتي تاسيسات الكتريكي در كارگاهها 1,آئين‌نامه حفاظتي تاسيسات الكتريكي در كارگاهها 1 ppt,آئین,نامه,آموزشی,کاردانی,و,کارشناسی,آئین نامه آموزشی کاردانی و کارشناسی,دانلود آئین نامه آموزشی کاردانی و کارشناسی ppt,دانلود آئین نامه آموزشی کاردانی و کارشناسی ppt,دانلود آئین نامه آموزشی کاردانی و کارشناسی,آئین نامه آموزشی کاردانی و کارشناسی ppt,آسيب,هاِي,رايج,در,ميان,ورزشكاران,رشته,تكواندو,آسيب هاِي رايج در ميان ورزشكاران رشته تكواندو,دانلود آسيب هاِي رايج در ميان ورزشكاران رشته تكواندو ppt,دانلود آسيب هاِي رايج در ميان ورزشكاران رشته تكواندو ppt,دانلود آسيب هاِي رايج در ميان ورزشكاران رشته تكواندو,آسيب هاِي رايج در ميان ورزشكاران رشته تكواندو ppt,آشنائی,با,آخرین,دستورالعملهای,ساخت,وفروش,عینک,طبی1388,آشنائی با آخرین دستورالعملهای ساخت وفروش عینک طبی1388,دانلود آشنائی با آخرین دستورالعملهای ساخت وفروش عینک طبی1388 ppt,دانلود آشنائی با آخرین دستورالعملهای ساخت وفروش عینک طبی1388 ppt,دانلود آشنائی با آخرین دستورالعملهای ساخت وفروش عینک طبی1388,آشنائی با آخرین دستورالعملهای ساخت وفروش عینک طبی1388 ppt,آشنايي,با,اصول,طب,انتقال,خون,آشنايي با اصول طب انتقال خون,دانلود آشنايي با اصول طب انتقال خون ppt,دانلود آشنايي با اصول طب انتقال خون ppt,دانلود آشنايي با اصول طب انتقال خون,آشنايي با اصول طب انتقال خون ppt,آشنايي,با,اصول,كلي,احياء,قلبي,ريوي,آشنايي با اصول كلي احياء قلبي ريوي,دانلود آشنايي با اصول كلي احياء قلبي ريوي ppt,دانلود آشنايي با اصول كلي احياء قلبي ريوي ppt,دانلود آشنايي با اصول كلي احياء قلبي ريوي,آشنايي با اصول كلي احياء قلبي ريوي ppt,آشنايي,با,اصول،,قوانين,و,مقررات,بهداشت,محيط,آشنايي با اصول، قوانين و مقررات بهداشت محيط,دانلود آشنايي با اصول، قوانين و مقررات بهداشت محيط ppt,دانلود آشنايي با اصول، قوانين و مقررات بهداشت محيط ppt,دانلود آشنايي با اصول، قوانين و مقررات بهداشت محيط,آشنايي با اصول، قوانين و مقررات بهداشت محيط ppt,آشنايي,با,ايندکسهاي,BTree ppt,آشنايي,با,درخت,هاي,تصميم,گيري,آشنايي با درخت هاي تصميم گيري,دانلود آشنايي با درخت هاي تصميم گيري ppt,دانلود آشنايي با درخت هاي تصميم گيري ppt,دانلود آشنايي با درخت هاي تصميم گيري,آشنايي با درخت هاي تصميم گيري ppt,آشنايي,با,سامانه‌ي,مديريت,الكترونيك,انجمن,آشنايي با سامانه‌ي مديريت الكترونيك انجمن,دانلود آشنايي با سامانه‌ي مديريت الكترونيك انجمن ppt,دانلود آشنايي با سامانه‌ي مديريت الكترونيك انجمن ppt,دانلود آشنايي با سامانه‌ي مديريت الكترونيك انجمن,آشنايي با سامانه‌ي مديريت الكترونيك انجمن ppt,

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 12
  • بازدید دیروز : 192
  • بازدید کل : 160258

پاورپوینت با موضوع تفسیری بر نهج البلاغه


پاورپوینت با موضوع تفسیری بر نهج البلاغه

نام فایل : تفسیری بر نهج البلاغه

فرمت : .pptx

تعداد صفحه/اسلاید : 36

حجم : 1597 کیلوبایت


تفسیری بر نهج البلاغه
حقوق شناسی

اهداف:
هدف ار ارائه مطالب فصل حقوق شناسی این است که خواننده :
با مفهوم واژه حق و کاربرد آن در نهج البلاغه آشنا شود.
به جایگاه حقوق در نهج البلاغه پی ببرد.
مفهوم حقوق مداری را دریابد.
با حقوق متقابل آشنا شود.
اقسام حقوق را بداند.
به پیامدهای پایبندی به حقوق دیگران و زایل کردن آنان توجه نماید.
الف) مفهوم شناسی حق
حق در نهج البلاغه در پنج معنا به کار رفته است که دو معنای آن حقیقی و سه معنای آن اعتباری است که عبارتند از :
حق به معنای واقعیت و امر واقعی ، یعنی به واقعیت عینی و خارجی، حق گفته می شود. مثلا مرگ امری واقعی است، از این رو حق است.
فَإِنَّهُ وَاللهِ الْجِدُّ لاَ اللَّعِبُ، وَالْحَقُّ لاَ الْكَذِبُ، وَمَا هُوَ إِلاَّ الْمَوْتُ أَسْمَعَ دَاعِيهِ، وَأَعْجَلَ حَادِيهِ
سوگند به خدا!امر مهمی است، واقعیت است و شوخی نیست! حق است و دروغ پردازی نیست، و این امر واقعی، مرگ است که منادی آن دعوتش را شنواند و سرود خوان آن همه را شتابان خواند!
همچنین است کروی بودن زمین و سیال بودن مایعات و سوزان بودن آتش.

سید رضی، نهج البلاغه، خطبه 132 .

حق به معنای حقیقت، یعنی به ادراک مطابق با واقع که حقیقت است، حق گفته می شود. مثلا ادراک اینکه مرگ وجود دارد و اعتراف بدان یک حقیقت است، از این رو حق است.
[وتبع جنازة فسمع رجلاً يَضحك، فقال عليه السلام :] كَأَنَّ الْمَوْتَ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا كُتِبَ، وَكَأَنَّ الْحَقَّ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا وَجَبَ، وَكَأَنَّ الَّذِي نَرَى مِنَ الاََْمْوَاتِ سَفْرٌعَمَّا قَلِيلٍ إِلَيْنَا رَاجِعُونَ! نُبَوِّئُهُمْأَجْدَاثَهُمْنَأْكُلُ تُرَاثَهُمْ كَأَنَّا مُخَلَّدُونَ، قَدْ نَسِينَا كُلَّ وَاعِظٍ وَوَاعِظَةٍ، وَرُمِينَا بِكُلِّ جَائِحَةٍ.
[و امام علی(ع) در پی جنازه ای می رفت، شنید مردی می خندد، فرمود:] گویا مرگ را در دنیا بر جزء مانوشته اند، گویا حق( مرگ) را در آن برعهده جز ما گذاشته اند، گویی آنچه از مردگان می بینیم، مسافرانند که به زودی نزد ما می آیند آنان را در گورهایشان جای می دهیم و میراثشان را می خوریم، گویا ما پس از آن جاودان به سر می بریم. سپس پند پند دهندگان [ اعم از زن و مرد] را فراموش می کنیم و به هر بلا و آفتی گرفتار می شویم.

همان حکمت 122 .
همچنین است ادراک و اعتراف به کروی بودن زمین و سیال بودن مایعات و سوزان بودن آتش. این دو معنا، معانی حقیقی حق هستند؛ اما معانی اعتباری آن عبارت است از :
حق به معنای اجازه و رخصت، مثلا وقتی می گوییم آدمیان حق پرسش دارند، معنایش این است که رخصت دارند و در استفاده از این حق مخیرند، و این امر برای آنان مجاز است. یکی از یاران علی(ع) پرسشی نااستوار و ناسنجیده از امام کرد و حضرت آن را پاسخ داد و بر حق پرسش گری آدمیان تاکید کرد و فرمود.
« وَ لَک ... حَقُّ المَساَلَهِ: تو را ... حق پرسش است.»
همچنین حق مسکن، حق شغل و حق انتخاب همسر.
حق به معنای استحقاق، یعنی سزاواری، یعنی سزاواری شخص نسبت به چیزی. امیرمومنان علی(ع) در نامه ای به یکی از کارگزارانش چنین نوشته است:
فَلْيَكُنْ أَمْرُ النَّاسِ عِنْدَكَ فِي الْحَقِّ سَوَاءً،
پس باید کار مردم در آنچه حق است (استحقاق آن را دارند و سزاوار آن هستند) نزد تو یکسان باشد!
همچنین است حق تشویق و تنبیه، حق پاداش و مجازات.
حق به معنای طلب مطالبه، یعنی کسی از دیگری مطالبه و انتظاری داشته باشد و به طور متقابل این امر برای آن دیگری هم لحاظ شود. مانند حق مردم بر زمامداری، و بالعکس.
حَقُّ الْوَالِي عَلَى الرَّعِيَّةِ، وَحَقُّ الرَّعِيَّةِ، عَلَى الْوَالِي،
....


مبلغ واقعی 30,000 تومان    20% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 24,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما